درباره آشپزخانه

سوالات متداول خرید جهیزیه لوازم آشپزخانه

تهیه جهیزیه برای عروس یکی از قدیمی ترین سنت های ازدواج است که در ایران و برخی از کشورهای دیگر از گذشته تا به امروز رواج دارد حتی برخی از مورخان تاریخ بر این باورند که فرهنگ جهیزیه در اروپا نیز وجود داشته است.

جهیزیه

در گذشته هدف از دادن جهاز کمک به داماد در تامین مخارج خانواده بوده و جهیزیه های قدیم شباهت چندانی به جهیزیه های امروزی ندارد، به عبارت روشن تر جهیزیه های آن دوران خیلی ساده تر بود و اینقدر پر زرق و برق و تجملی نبود. سنت قدیمی جهیزیه در اقوام مختلف، متفاوت است برای مثال در برخی از استان های کشور تهیه جهیزیه بر عهده پسر است و برخی ها معتقدند داماد باید تمام مایحتاج زندگی را برای عروس تامین کند.

امروزه اینکه چه کسی لوازم خانه را تهیه کند یک مسئله توافقی است و مواردی هم وجود دارد که داماد خودش تمام لوازم مورد نیاز را تهیه می کند ولی با این حال خانواده ها روی مسئله جهیزیه حساسیت خاصی دارند. در این مقاله به برخی از نکات و سوالات رایج مربوط به لوازم آشپزخانه صحبت می شود.

خیلی از خانواده ها عادت دارند که پیش از اینکه برای دخترشان خواستگار بیاید اقدام به خرید لوازم جهیزیه کنند این کار اگر چه از نظر کاهش فشار بار اقتصادی خرید جهیزیه درست و منطقی به نظر می رسد ولی باید برخی نکات را قبل از انجام این کار در نظر گرفت.

اگر هنوز تا تاریخ مراسم ازدواج خیلی فرصت باقی است یا هنوز خواستگاری برای دختر نیامده ، پیشنهاد می شود که تنها وسایل اساسی مثل فرش، مبلمان، بلورجات، قابلمه و لوازمی از این دست خریداری شود چرا که خرید لوازم برقی شما را با مشکل مواجه می کند. لوازم برقی هر روز مدلشان عوض می شود و با اینکه هزینه ها در آینده کاهش پیدا می کند باید به از مد افتادن و قدیمی شدن وسیله هم توجه داشت.

یکی دیگر از نکاتی که در خرید جهیزیه خیلی اهمیت دارد در نظر گرفتن متراژ و سبک معماری خانه ای است که داماد می خواهد برای زندگی مشترکشان تهیه کند، این نکته برای خرید جهیزیه بسیار مهم است و لوازم جهیزیه باید متناسب با محل سکونت زوجین باشد.هر چه متراژ خانه بیشتر باشد امکان خرید لوازم بزرگ تر بیشتر می شود.

آیا حتما باید جهیزیه را به صورت یک جا و کامل خریداری کرد؟

پاسخ کاملا روشن است. خیر. شما از زمانی که نامزد می کنید تا روز عروسی به طور میانگین یک سال فرصت دارید. در این برهه ی زمانی، می توانید با حوصله و دقت وسایل مورد نیاز خودتان را خریداری کنید. بسیاری از بانوان ایرانی، از زمانی که دختران شان به سن ازدواج می رسند؛ کم کم شروع به خرید خرده ریزهای جهزیه اش می کنند. چنین خریدهایی اگر عقلانی انجام شود، می تواند در هنگام ازدواج و خرید جهیزیه بسیار کار راه انداز باشد. چرا که سرعت عمل شما را افزایش داده و هزینه هایتان را کاهش می دهد.

آیا حتما باید لوازم آشپزخانه را از مارک های خارجی تهیه کرد؟

هیچ محدودیتی برای خرید شما وجود ندارد. در اینکه مارک های خارجی، با کیفیت و با دوام هستند تردیدی وجود ندارد. اما دلیل نمی شود کالاهای ایرانی را به صورت کلی محکوم به بی کیفیتی کنیم. در بین برند های ایرانی هم کالاهای خوبی وجود دارد که با کمی تحقیق می توان با خیالی راحت از آن کالاها خریداری کرد.

سرویس های چینی باید چند نفره تهیه شوند؟

در حالت کلی برای هیچ کدام از لوازم جهیزیه باید و اجباری وجود ندارد. نکته ی بارز در خرید جهیزیه سلیقه و باور خود شماست. اما در حالت کلی سرویس های چینی معمولا 12 نفره خریداری می شوند. بعضی افراد دوست دارد ظروف دم دستی از ظروف مهمان جدا باشد؛ که برای این مورد دو راه پیش رو دارند، یا یک سرویس جداگانه ی چینی یا آرکوپال برای دم دست خریداری کنند، یا ظروف چینی را 18 نفره خرید کنند تا خیال شان تا چند سال از بابت مهمانی ها راحت باشد.

فرش جهیزیه حتما باید دست بافت باشد؟ فرش جهیزیه معمولا چه ابعادی دارد؟

معمولا برای جهیزیه یک فرش نه متری یا دو فرش شش متری خریداری می شود.
فرش های دست بافت ایرانی بسیار باکیفیت هستند. اما در کنار کیفیت بالایشان، قیمت بالایی هم دارند. اگر مشکل بودجه نداشته باشید به راحتی می توانید از فرش های دست بافت خریداری کنید. اما خرید فرش ماشینی هم بسیار رایج و متداول است. تنوع بالایی هم در بین فرش های ماشینی وجود دارد. می توانید فرش های ماشینی را با سایر وسایل منزل ست کنید و هارمونی زیبایی را در خانه ی خود ایجاد کنید.

آیا خرید جهیزیه ی تمام و کمال توسط دختر اجباری است؟

خیر. قطعا هیچ اجبار و الزامی در این خصوص وجود ندارد. این امر کاملا سلیقه ای و بستگی به سنت ها و فرهنگ های مختلف در میان اقوام ایرانی دارد. نه دختر و خانواده اش و نه پسر و خانواده اش هیچ نوع اجباری برای تهیه ی جهیزیه ی کامل ندارند. چرا که اساسا عنوان جهیزیه ی کامل، ممکن است بین افراد مختلف، تعابیر مختلفی داشته باشد. این امر صرفا به بودجه و وسع مالی خانواده ها و دیدگاه خاص آنها بستگی دارد.

کدام وسایل برای جهیزیه ضرورت کمتری دارند؟

عموما توصیه می شود که وسایل کم کاربرد، تزئینی و لوکس برای جهیزیه خریداری نشود. چرا که به عنوان شهروندان یک جامعه ی اسلامی و متمدن باید داعیه ی ساده زیستی و دوری از چشم و هم چشمی ها را داشته باشیم. برای ترویج فرهنگ حسنه ی ازدواج آسان باید پیش گام باشیم. پس برای نیل به این هدف، بهتر است تا حد ممکن از ریخت و پاش های اضافه خودداری کنیم.
وسایل برقی کم کاربرد که سال ها در کابینت های آشپزخانه خاک خواهند خورد، وسایل تزئینی که شما تنها دردسر گردگیری شان را بر عهده خواهید داشت، وسایل لوکس و گران بها، از جمله وسایل غیر ضروری در خرید جهیزیه به شمار می روند. به طور کلی سعی کنید وسایلی را که مادرهایتان در زندگی های چندین ساله، نیازشان را حس نکرده اند، خریداری نکنید.

برای خرید جهیزیه بهتر است از چه وسایلی شروع کنیم؟

اگر بودجه ی قابل توجهی دارید و ترجیح میدهید خریدتان را به شکل نقد انجام دهید، باید از وسایل بزرگ تر شروع کنید. اعم از یخچال، لباسشویی، اجاق گاز و … چرا که بودجه ی بیشتری نیاز دارد و عموما هزینه های بیشتری صرف خریدشان می شود. اغلب مردم، برای خرید این اقلام دقت و وسواس بیشتری دارند چون علاقمند هستند که سالهای زیادی از این وسایل استفاده کنند. در قدم بعدی خرده ریزهای آشپزخانه، مثل وسایل برقی، ظروف چینی، تفلون و غیره …. خریداری می شود. خرید مبلمان و سرویس چوب و فرش معمولا آخرین مرحله از خرید جهیزیه به حساب می آید. چرا که چنین وسایلی جای بیشتری را اشغال خواهند کرد. بنابراین عقلانی تر این است که پس از مشخص شدن منزل نوعروس، اقدام به خریدشان کرد تا مستقیم در منزل خود نوعروس مستقر شوند. در این شرایط هم در هزینه های ایاب و ذهاب صرفه جویی می شود و هم احتمال صدمه و آسیب به این وسایل کمتر می شود.

 

برای جهیزیه مبل های راحتی خریداری شود یا استیل؟

برای جهیزیه ی نوعروس معمولا مبلمان راحتی تهیه می شود. چرا که امروزه اغلب منازل ابعاد کوچکی دارند و امکان استفاده از سرویس مبلمان استیل و راحتی هم زمان در اغلب منازل وجود ندارد. به دلیل اینکه راحتی و آسایش در این نوع مبلمان بیشتر است، برای استفاده ی روزمره قابلیت بیشتری دارند. اما این امر هم به سلیقه ی هر فرد بستگی دارد. عده ی ممکن است اعتقادی خلاف این داشته باشند و به دلیل توان مالی بیشتری که دارند، ترجیح بدهند، دو سرویس مبلمان برای جهیزیه خریداری کنند.

 

توصیه ی پایانی:

در اینکه جنس ایرانی بخریم یا خارجی، توصیه ی اصلی ما خرید جنس خوب و با کیفیت است. به عنوان مثال وقتی در صنعت چینی و کریستال، جنس های خوب ایرانی در اختیار ماست که هم کیفیت بالایی دارند و هم قیمت مناسبی، لزومی ندارد که به سراغ جنس های وارداتی برویم. حمایت از کالای ایرانی حمایت از کارگر و صنعت ایرانی است. اگر از تولید ملی حمایت شود بی شک کیفیت و خدمات این محصولات هم افزایش خواهد یافت. در صنعت فرش دست بافت، استیل و همین طور مبلمان، اجناس ایرانی هم پای اجناس خارجی رقابت کرده و محصولات با کیفیتی عرضه می کنند.
امیدواریم با دیدی باز و قلبی پر امید اقدام به خرید جهیزیه ی عروسی تان بکنید و زندگی شاد و سالمی داشته باشید.

بازگشت به فهرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *